Valtuustoaloite: Porvoon urheilutilojen tasoa pitää parantaa ja ylläpitoa kehittää systemaattisemmin

Porvoon Kokoomuksen valtuustoryhmä ja Porvoon Kokoomuksen hallitus vaatii urheilutilojen ja kunnossapidon tason parantamista merkittävästi. Valtuustoryhmä on tehnyt tilojen kuntoon liittyvän valtuustoaloitteen.

Aloitteen tarkoitus on, että liikuntatiloille tehdään kuntotarkastus systemaattisesti, ja sen jälkeen lyhyen ja pitkän tähtäimen toteutussuunnitelma mitä korjataan sekä mihin ja milloin tarvitaan rakentaa uutta. Tavoitteena on, että meillä on säännölliset huoltovälit, kuntotarkastukset ja kunnossapito-ohjeet nykyisille liikuntatiloille. Lisäksi on tehtävä suunnitelma tulevista uudiskohteista, joihin voidaan myös ajatella sponsoriyhteistyötä yritysten kanssa ja saada siten jatkossa esim. kansallisia kisoja, jotka tuovat näkyvyyttä Porvooseen.
Monissa kaupungeissa liikuntatiloihin panostetaan paljon, ja niissä järjestetään monia sekä kansallisia että kansainvälisiä kisoja. Porvoossa olisi logistisesti myös mahdollista järjestää kisoja jos meillä olisi asianmukaiset ja nykyaikaiset kilpailusäännöt kattavat tilat.

Porvoossa harrastetaan paljon liikuntaa, ja meillä on innostuneita ja hyviä valmentajia eri-ikäisten harrastuksiin mutta nykyiset liikuntatilat ja -kiinteistöt eivät vastaa tämän päivän vaatimuksia, ja tilojen kunnossapito on hankalaa niiden huonon kunnon vuoksi.
Nuorisohalli on esimerkki siitä miten onnettoman hitaasti korjaustoimenpiteet ja päätökset etenevät. Nuorisojäähallin kunnostus olisi pitänyt aloittaa jo vuosi takaperin, pitkien odotteluiden jälkeen tuskallinen jäävuorotilanne niin jääkiekkoilijoille kuin taitoluistelijoille.
Kaupungin pitäisi tukea aktiivisemmin myös yksityisiä projekteja, joissa esimerkiksi seura- ja vanhempien aktiivisuuden ansiosta saadaan upeita projekteja käyntiin pääosin yksityisen rahoituksen turvin. Näin saadaan kaupunkiin arvokasta infrastruktuuria, joka tukee nuorison ja miksei vanhempienkin harrastusmahdollisuuksia. Kaupunki voisi tukea projekteja esimerkiksi kaavoituksen tai edullisempien vuokrien muodossa. Vastineeksi kaupunki hyötyy liikunnan tuomista terveysvaikutuksista ja alentuvista terveydenhuoltokuluista kuntalaisille.
Hyvä esimerkki tällaisesta yhteistoiminnasta on Kokonniemeen rakennettava uusi palloiluhalli, joka onneksi menee vihdoin vauhdikkaasti eteenpäin useiden mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen.
Turvataan liikuntatilojen jatkuva kunnossapito, jotta arvokkaat urheilutilat pysyvät hyvässä kunnossa!

Kaupunginvaltuutetut (KOK)

Nina Uski